Uvijek su izbori

Završili su američki predsjednički izbori- Obama je ostao u Bijeloj kući. Mjesecima smo bili informirani kojim smjerom ide ta prekooceanska kampanja. Prije toga smo danima pratili HDZ-ovske unutarstranačke izbore koji su uslijedili brzo nakon parlamentarnih izbora - a tada se i promijenila vlast na nacionalnoj razini. Iduće nas godine čekaju lokalni izbori. Sigurno će biti i unutarstranačkih izbora već neke stranke. Ulazimo u Europsku uniju, a tu će pak biti izbora za predstavnike EU parlamenta… Ako slučajno ponestane izbora u Hrvatskoj, mediji će naći izbore kod susjeda. Uvijek su neki izbori.

Svaki je od izbora specifičan, no neka se obilježja ponavljaju i kopiraju. Upravo zato imamo osjećaj kako je sve isto, da svi političari isto pričaju i ništa se ne mijenja. Osnove suvremenog političkog komuniciranja su određena političkim marketingom, uspješne kampanje se preslikavaju, a većina visoko plasiranih političara je prošlo standardizirane treninge odnosa s javnošću. Pripremajući se za izbore svaka stranka ili kandidat određuje koliko je sigurnih njegovih birača te traže one neodlučne koje će uvjeravati i pozivati na glasanje. Profesionalna kampanja se temelji na stručnom istraživanju javnog mnijenja iz kojeg se može objasniti politička scena te projicirati željene ciljeve. U većini se kampanja određuje biračko tijelo, analizira socijalno ekonomski status birača, te njihova stranačka identifikacija i ideološka orijentacija. Kroz sve kampanje se provlače stavovi o aktualnim temama i percepcijama ekonomske kvalitete života zajednice. Oni koji su na vlasti traže glas za nastavak posla, a oni koji žele vlast nisko vrednuju onoga na vlasti. Negativne kampanje uglavnom prelaze granicu dobrog ukusa te vrijeđaju. Često se politički marketing služi isticanjem osobnih kvaliteta kandidata, personaliziraju izbore i populariziraju cijelu kampanju. Mnoge su poruke pojednostavljene, a društveni rascjepi i razilaženja su stvar prijepora. Priča je o problemima, nude obećanja, no ne i rješenja. Normalno je izvući, izmisliti ili aktualizirati neke spin teme kako bi kao kratkoročni faktori utjecali na ishod izbora. Izbori se mogu pretvoriti u lakrdiju, a to se događa kada neprofesionalizam uđe u stožer pa odredi banalnosti kao usmjerenje kampanje.

Biti iskusan političar znači sjajno politički komunicirati. Kreiranje imidža, davanje izjava, vođenje intervjua i  drugih komunikacijskih vještina treba prepustiti stručnjacima. Uvijek je bolje imati osobni PR u početku profesionalne političke karijere jer je lakše izgraditi dobar image, nego narušeni popravljati. I naravno, promotivni spotovi, obilasci zemlje, skupovi, i brojne druge promotivne aktivnosti iziskuju puno financijskih sredstava. Novac se za izbore uvijek nađe.